بدون شک یکی از تأثیرگذارترین خدماتی که کامپیوتر ها به ما ارزانی داشتند سرویس ایمیل است. از کوچکترین امور خانگی و روزمره مانند خرید از یک فروشگاه تا اسناد مهم تجارتی چند میلیون دلاری ، همه در قالب یک نامه الکترونیکی ساده از یک گوشه دنیا به گوشه ای دیگر روان می شود. در پس پرده زیبا و رنگین Webmail هایی که هر روزه با آنها سروکار داریم ، نرم افزار هایی با اسم عام Mail Server مشغول خدمات رسانی به میلیون ها کاربر بطور همزمان هستند ، تا شریان حیاتی تبادل ایمیل بدون کوچکترین وقفه ای به فعالیت خود ادامه دهد. در این نوشتار قصد معرفی یکی از نرم افزار های پر قدرت این حیطه به نام Exim را در لینوکس داریم.

 

در سال 1995 در دانشگاه کمبریج برنامه نویسی به نام Philip Hazel اقدام به ساخت برنامه ای برای ارسال و دریافت ایمیل برای سیستم عامل های Unix-Like متصل به اینترنت نمود. این برنامه تا حدی شبیه به Smail بود. نام گذاری آن بر اساس عبارت Experimental Internet Mailer بود و در دسته برنامه های تبادل ایمیل یا (Mail Transfer Agent (MTA ها قرار گرفت. قدرت و کارایی این نرم افزار تا حدی است که بصورت پیشفرض در سیستم عامل Debian قرار داده شده است. از نرم افزار های مشهور و هم خانواده Exim می توان به پست فیکس ( Sendmail , ( postfix و Qmail اشاره کرد که هر کدام طرفداران و منتقدان خاص خود را دارند که بررسی و مقایسه ویژگی های آنها خارج از بحث این نوشتار است.
Exim تحت مجوز GPL منتشر شده است. لذا بسادگی می توان با دریافت کد منبع این نرم افزار اقدام به ویرایش و بازنشر آن تحت مجوز GPL نمود. دسترسی به Exim از طریق Shell لینوکس میسر است و لذا در ادامه برخی از کاربردی ترین Option های استفاده از آن را برمی شماریم.

این صفحه چطور بود؟ post