مقایسه ipv4 با ipv6

مقایسه ipv4 با ipv6

پروتکل اینترنت نسخه 4 (IPv4) اساساً نسخه چهارم پروتکل اینترنت (IP) و اولین نسخه پروتکل است که بطور گسترده مستقر می شود. در نشریه IETF RFC 791 (سپتامبر 1981) تعریف شده است و جایگزین تعریف قبلی می شود (RFC 760 ، ژانویه 1980). پروتکل اینترنت نسخه 6 (IPv6) آخرین نسخه پروتکل اینترنت (IP) است. در ابتدا توسط کارگروه مهندسی اینترنت (IETF) توسعه داده شد. این کار به طور عمده بر روی لایه شبکه (لایه 3) کار می کند و همچنین برای تقویت مکانیسم تحویل بهینه ، روی پروتکل آدرس دهی مسیریابی قوی اجرا می شود.

 

مقایسه ipv4 با ipv6

مقایسه ipv4 با ipv6

تعریف IPV4

IPv4 یکی از پروتکلهای اصلی مهم روشهای استاندارد کار در اینترنت است که در اینترنت مستقر است. این در اصل یک پروتکل بی سیم است که عمدتا در شبکه های بسته بسته استفاده می شود. از نسخه IPv4 32 بیتی استفاده می کند و بنابراین حداکثر تعداد آدرس IP 2 به توان 32 است. این عمدتا به صورت چهار فیلد 8 بیتی قالب بندی می شود. چند ویژگی مهم IPv4 را در زیر بیابید:

  1. این پشتیبانی خود را نسبت به پرونده ها و کنفرانس های کتابخانه تصویری تقویت می کند
  2. در اصل این پیاده سازی برای پروتکل بی سیم است
  3. در ایجاد لایه های ارتباطی مجازی از طریق دستگاه های مختلف استفاده می شود.

تعریف IPV6

IPv6 در سال 1998 به یک پیش نویس استاندارد تبدیل شده و بعداً در سال 2017 بعنوان استاندارد اینترنت تاسیس شد. این عمدتا به عنوان هشت گروه از چهار رقم شش ضلعی نشان داده می شود و هر گروه با ستون جدا می شوند. این روش همچنین روشهای اختصاصی سلسله مراتبی آدرس را افزایش می دهد و باعث افزایش قابلیت مسیریابی و حد جداول مسیریابی می شود. چند ویژگی مهم IPv6 را در زیر بیابید:

  1. این پشتیبانی از ذخیره نامحدود آدرس های IP را فراهم می کند و به یک انتخاب مناسب برای تعامل بین گره های همسایه تبدیل می شود.
  2. پشتیبانی گسترده ای از پیکربندی های تمام عیار و کم دولت ارائه می دهد.
  3. این زیرساخت های پرداختن به سلسله مراتب را تقویت می کند.

مقایسه سر به سر بین IPv4 در مقابل IPv6 (اینفوگرافیک)

در زیر 9 تفاوت برتر بین IPv4 و IPv6 است

مقایسه ipv4 با ipv6

مقایسه ipv4 با ipv6

تفاوت کلیدی IPv4 در مقابل IPv6

IPv4 و IPv6 هر دو گزینه محبوب در بازار هستند. بگذارید برخی از تفاوت های اصلی IPv4 و IPv6 را مورد بحث قرار دهیم:

  1. پروتکل اینترنت نسخه 4 (IPv4) در واقع نسخه چهارم پروتکل اینترنت (IP) است و در ابتدا در سال 1981 منتشر شد. پروتکل اینترنت نسخه 6 (IPv6) آخرین نسخه پروتکل اینترنت (IP) است و به یک پیش نویس استاندارد تبدیل شده است. در سال 1998 و بعداً در سال 2017 به عنوان استاندارد اینترنت تاسیس شد.
  2. از منظر اتصال پایان به پایان ، IPv6 نتایج بهتری از IPv4 ارائه می دهد.
  3. IPv4 یک آدرس IP 32 بیتی است در حالی که IPv6 یک آدرس IP 128 بیتی است.
  4. IPv4 پنج کلاس آدرس IP (کلاس A تا E) ارائه می دهد در حالی که IPv6 تعداد نامحدود آدرسهای IP را ارائه می دهد.
  5. IPv4 پشتیبانی از ماسک زیرمجموعه Virtual Length (VLSM) را ارائه می دهد در حالی که در صورت IPv6 هیچ پشتیبانی برای VLSM ارائه نمی شود.
  6. IPv4 از پروتکل SNMP برای مدیریت سیستم پشتیبانی می کند در حالی که هیچ گونه حمایتی برای VLSM در مورد IPv6 ارائه نمی شود.
  7. IPv6 توانایی های Multicast و Anycast بسیار بهتر از IPv4 را فراهم می کند.

جدول مقایسه IPv4 در مقابل IPv6

در زیر بالاترین مقایسه بین IPv4 و IPv6 است

اساس مقایسه بین IPv4 در مقابل عملکرد IPv6IPv4IPv6
عملکرد اساسیپروتکل اینترنت نسخه 4 (IPv4) در واقع نسخه چهارم پروتکل اینترنت (IP) است و در ابتدا در سال 1981 منتشر شد. این یک آدرس IP 32 بیتی است.پروتکل اینترنت نسخه 6 (IPv6) آخرین نسخه پروتکل اینترنت (IP) است و در سال 1998 به یک پیش نویس استاندارد تبدیل شد و بعداً در سال 2017 به عنوان استاندارد اینترنت تاسیس شد. این یک آدرس IP 128 بیتی است.
پیکربندی عملکرددر مورد IPv4 ، باید یک سیستم کاملاً جدید قبل از برقراری ارتباط با سایر سیستم ها پیکربندی و نصب شود.در مورد IPv6 ، تنظیمات اولیه اختیاری است و عملکرد مربوط به آن کاملاً به عملکردهای مورد نیاز بستگی دارد.
عملکرد شبکهدر مورد IPv4 ، ساختار اصلی شبکه باید به صورت دستی پیکربندی شود یا از DHCP استفاده کند. این برنامه همچنین چندین لایه را برای افزایش عملکرد شبکه در بر می گیرد که به نوبه خود نیز به همان میزان نیاز به نگهداری دارد.در مورد IPv6 ، ساختار اصلی شبکه نباید به صورت دستی پیکربندی شود زیرا از ویژگی تنظیمات خودکار پشتیبانی می کند. این راهی است که عملکرد شبکه را نیز برای همین تقویت می کند.
تست قطعه قطعه و عملکردIPv4b برای فرآیندهای تکه تکه شدن از مسیرهای ارسال و ارسال عادی استفاده می کند.IPv6 از فرایند ارسال فقط برای پیاده سازی و تقویت فرایند تکه تکه شدن استفاده می کند.
عملکرد تحرکاین توپولوژی های محدود شبکه را پیاده سازی می کند. این به نوبه خود ، برای محدود کردن حرکات تحرک و قابلیت همکاری برای همین مورد استفاده می شود.در مورد IPv6 ، قابلیت تعامل و قابلیت جابجایی تعبیه شده برای دستگاه های شبکه را فراهم می کند .
امنیت و عملکرداز منظر امنیت و عملکرد ، IPv4 نسبت به IPv6 کمتر ارجح است. همه اینها به برنامه های کاربردی بستگی دارد و هیچ لایه امنیتی داخلی برای IPv4 اجرا نشده است.در مورد IPv6 ، امنیت پروتکل اینترنت (IPSec) ساخته شده است و به همین ترتیب از سطوح مناسب معماری ایمن پیروی می کند. بنابراین از نظر امنیتی و عملکرد از IPv4 ارجحیت دارد.
پشتیبانی و ارتقاء عملکردIPv4 دارای کتابخانه های پشتیبانی گسترده و مستندات گسترده است.IPv6 همچنین یکی از بزرگترین پشتیبانی های انجمن را دارد.
عملکرد مسیریابیدر مورد IPv4 ، پروتکل مسیریابی (RIP) وجود دارد که توسط Daemon روت شده پشتیبانی می شود. بنابراین ، از دیدگاه عملکرد مسیریابی ، IPv4 از IPv6 ارجحیت دارد.در مورد IPv6 ، پشتیبانی پروتکل مسیریابی خاصی (RIP) وجود ندارد و بنابراین فقط از مسیرهای استاتیک استفاده می کند. بنابراین کمتر از IPv4 ترجیح داده می شود.
عملکرد ویژگی پیشرفتهدر مورد IPv4 ، استفاده های گسترده از دستگاه های NAT (ترجمه آدرس شبکه) به آدرس تک NAT امکان می دهد هزاران آدرس را نقاب بزنید تا غنی سازی شود تا ویژگی و عملکرد یکپارچگی را پایان دهد.در مورد IPv6 ، فضای بیشتری وجود دارد و بنابراین امکان دسترسی مستقیم به فرایندها را فراهم می کند.

نتیجه گیری

در این مقاله IPv4 vs IPv6 ، دیدیم که IPv4 vs IPv6 در صنایع شبکه و ارتباطات از اهمیت بالایی برخوردار است . پس از مقایسه IPv4 و IPv6 با طیف وسیعی از عوامل ، می توان نتیجه گرفت که هرکدام جوانب مثبت و منفی خود را دارند. بنابراین ، قبل از انتخاب هر یک از آنها ، ویژگی های اصلی پروتکل های شبکه IPv4 vs IPv6 باید به درستی آموخته و تحلیل شوند. بنابراین ، با توجه به نوع نیاز پروژه ، زمان کار و سایر جنبه های مختلف مورد بحث ، هر یک از این دو مورد برای دستیابی به هدف مورد نظر انتخاب می شوند.

سایر موضوعات مرتبط »

این صفحه چطور بود؟ post